mandag 25. juli 2011

1 uke ferie!

Vi har nå hatt 1 uke med ferie, det var planlagt på forhånd at mannen til Hang på kontoret skulle ta oss med på en 3dagers tur rundt i Mekong Delta, stedet hvor han har vokst opp.

18.Juli :
Vi ble hentet utenfor leiligheten kl 07.00, da begynte vi på turen mot Mekong Delta som tok 5-6 timer med bil pluss noen ferjer som vi måtte ta.

Etter et par timer med kjøring og en ferje stoppet vi i My Tho City for å kjøre båt i kanaler, se hvordan de lager kokkos godteri, smake på frukt, se de fire kjente øyene kalt Dragon, Unicorn, Phoenix og Turtle og spise lunsj i jungelen på øya Unicorn.

Ombord i båten fikk vi kokkosnøtter til å spise og drikke ;)

Lite marked.

Her lager de kokkos godteri.

Vi måtte jo støtte litt med å kjøpe noe godteri.

Frukt smaking.

Det kom også noen å sang for deg for å ønske deg velkommen.

Da hoppet vi oppi en ny mindre båt for å komme gjennom den trange kanalen.

Nåt vi kom hit hoppet vi over i en litt større og mer behagligere båt for å kjøre videre innover i jungelen for å spise lunsj.

Midti inni der lå denne resturanten hvor vi spiste lunsj.

Jepp, dette var lunsjen, denne fisken heter elefantøre fisk (elephant-ear fish), denne plukket vi kjøttet av å la sammen med andre grønnsaker og blader som vi rullet i rispapir som ble til vårruller.

Tror Anders er litt skeptisk ;)

Vel, glad fisken smakte bedre enn den ser ut ;)

Her blir vi vist hvordan vi lager vår egen vårrull.

å jaggu fikk vi det til ;)

Jeg fikk da besøk av denne vakre katten og valpen. De satt og lå nede ved beina mine heletiden jeg var der, tror kanskje det har noe med at jeg ga de en del reker ;)

Etter denne lunsjen kjørte båten oss tilbake til bilen hvor vi fortsatte turen mot Mekong Delta. Vi sjekket inn på hotellet rundt 18:00 tiden, da var vi i byen Can Tho som er den største byen i Mekong Delta.

Hotellet var kjempe fint med fine rom. Lå veldig sentralt.

Utsikt fra vinduet.

Utsikt.

Vi gikk litt rundt å tittet.

Alle barna som var i denne parken kom bort til oss å sa: Hello, how are you? også holdt de på å le seg ihjel å sprang videre :D

Marked i kjent vietnamesisk stil.

ROTTE!!!!

Etter vi hadde spist middag slang vi oss på en moped med henger som kjørte oss rundt i store deler av byen så vi fikk sett byen.

Det var bare to sitteplasser, men han slang seg oppå en plate og krølla seg sammen i en også så kjent vietnamesisk stil.

Denne dagen hadde også mamma bursdag, så gratulerer med dagen som var mamma <3

19.Juli:
Denne dagen startet vi også kl 07.00, vi slang oss i båt denne dagen også å tok veien mot det flytende markedet kaldt Cai Rang.

Flytende resturant.

Sett pris på huset/leiligheten du har hjemme. Unner ingen å bo sånn som mange gjorde der.

Flytende markede Cai Rang. Her kommer det hundrevis av båter fra forskjellige steder for å kjøpe og selge frukt og andre matvarer.

Fornøyde på veien tilbake;)

Flytende bensinstasjon.
Etter turen ut til det flytende markede satt vi oss i bilen å kjørte videre til Xeo Quyt hvor vi skulle spise lunsj og se på en gammel base i skogen som vietnameserne gjemte seg for Amerikanerne under krigen.

Her spiste vi lunsj, hvor vi blant annet fikk servert rotte;)

Brua over til skogen der de gjemte seg under krigen.

Fletter kurver av tørket vannblomst.

Da satt vi i nok en båt ;)

Skjønner godt at Amerikanerne ikke hadde sjangs til å finne Vietnameserne i disse forholdene.

Gjemmested.

Etter at vi hadde spist og sett dette, dro vi videre til Gao Giong Bird Sanctuary, det er et sted hvor fugler er fredet. På dette stedet er det visst mange sjeldne og spesielle fugler, vi hoppet ut i ennå en båt for å se. De fleste var så klart i lufta og det var ingen vits å prøve å ta bilder av de, og midt inni skogen der alle fuglene holdt til fikk vi ikke lov å gå inn for det hadde de gjort før og da hadde fuglene begynt å flytte på seg til andre steder, så vi bare så fra avstand.

Jaggu måtte vi ro selv også ;)

Det var en fugl på bakken da..

og en fugl som bada..

Etter båtturen gikk vi opp i et tårn som var 18m høyt. Jeg for min del var kvalm hele veien opp og ned ;)

Det var også noen aper der..

Han lille søte her ble jeg skikkelig kamerat med. Hver gang Anders kom bort til meg gikk han vekk for å gjemme seg og når Anders gikk bort kom han løpende tilbake til meg :D

Så Anders måtte stå på med litt avstand for å ta noen bilder.. Han var veldig nysgjerrig på meg..

Det var også slanger der..

Og elefantøre fisken vi spiste til lunsj tidligere...

Etter vi hadde vært her dro vi videre til Cao Lanh City of Dong Thap Province for å sjekke inn på hotel og spise en litt sen middag før vi la oss for dagen.

Dette er stuen på rommet. Kan bare si med en gang at dette er det verste hotellet jeg har sovet på noen gang. Når vi la oss håpet vi bare på at vi kom til å sovne med en gang så nattaen ble fort ferdig så vi kunne komme oss videre. Sikker på at vi var de eneste der..
Og hvis du ønsket å ha diskolys i taket på kvelden var det bare til å skru på en bryter, så vips hadde du lys i alle farger på rommet.. HARRY!

Nydlige sengene med de nydlige sengeteppene. De sengene og putene var som å legge seg rett på et fjell..

Koslige gangen til rommet...

Vakre fine lobbyen ;)

Så ble det middag på oss før vi tok kvelden.. Det var en resturant med karaoke, og ingen var lei seg for å synge en sang så fra vi kom til vi gikk var det alltid en som sang en eller annen vietnamesisk sang på volum 1000, gikk nesten ikke ann å snakke med hverandre en gang ;)

Skriver mer om siste dagen i Mekong delta og resten av ferien i morgen!! :)